Gisele Vacca | |
Gisela Vacca is geboren en
getogen in Brussel en bracht al op zeer jonge leeftijd veel tijd in
musea door. Na de middelbare school werd zij toegelaten op de
kunstakademie in Brussel. Na het behalen van haar diploma heeft zij zich direkt gevestigd als zelfstandig Kunstenares en vertrok op 25 jarige leeftijd naar Italië waar zij zeven jaar schilderde en vele exposities heeft gehad. Deze periode is heel belangrijk geweest voor haar en voor haar kennis van de schildertechniek. Gisela kan je niet echt vatten in een bepaalde stijl of stroming, zij zegt zelf dat haar werk een mengelmoes is tussen het realisme en magisch realisme. De onderwaterwereld als hoofdthema in haar werk kun je dan het beste zo inschatten, want de wereld die zij creeërt ,is een wereld van kleur en licht en volkomen stilte. Het licht,de beweging,het leven,het mysterie zijn allemaal signalen die in haar schilderijen van toepassing zijn. Zo veroverde Gisela Vacca niet alleen Europa maar ook Japan. De Japanners die deze kunstenares zeer hoog inschatten ,niet alleen doordat de Japanse Koikarper vaak in haar thema schilderijen voorkomt, maar doordat haar werk een uitzonderlijke kwaliteit uitstraalt. Zo is Gisela in Japan een beroemdheid geworden, en veel van haar werk vind een weg naar Japan. Exposities 1978 Gallery 7.50 - Brussels Internationaal Salon - La Louvière 1979 International Exhibition ‘JONKREA’ - Knock 1980 Italy (lives and works there from 1980 until 1986) Palazzo Buonguro ( Fiera d’Arte from 1980 until 1986) Venezia, Vincenza, Padova, Treviso, Bergamo,… 1986 Back to Belgium. Schaarbeek - Brussels 1987 Gallery Regency - Brussels Gallery Regency - Knock-Zoute 1988 Gallery Luc Pieters - Knock-Zoute 1989 The Visconti Art Gallery - Brussels Golf Club Brussels with the Vsconti Art Gallery International Fair ‘LINEART’, Flanders Expo - Gent Emmanuelle Traets Art Gallery - Gent Gallery Luc Pieters - Knock-Zoute 1990 Visconti Art Gallery - Brussels Emmanuelle Treats Art Gallery - Gent International Fair ‘LINEART’, Flanders Expo - Gent Gallery Pantheon - Knock-Zoute 1990 Inauguration ‘Antique Fair Center’, Sablon - Brussels P.L. Kish Art Gallery - Heerlen, Netherlands Gallery L’Ariete - Bologna, Italy Gallery Pantheon - Knock-Zoute International Fair ‘LINEART’, Flanders Expo – Gent 1992 Stars Arts Gallery - Antwerp P.L. Kish Art Gallery ‘Art Fair Miami’ 1993 Star Arts Gallery - Antwerp Extreme Art Gallery - Groningen, Netherlands Art Gallery L.A. - Knock-Zoute Internatonal biennale ‘KLASSIC 4’ - Kortrijk 1994 Gallery L.A. - Knock-Zoute Art Thema Gallery - Brussels Star Arts Gallery - Antwerp with N. de saint Phalle, Corneille, Arman Gasser, Walasse Ting,… International Fair ‘LINEART’, Flanders Expo - Gent 1995 Gallery ‘t Hof te Puttens - Lede, Gent Art Thema Gallery - Brussels Gallery Resonans - Gent International Fair ‘Pool and Garden’, Flanders Expo - Gent BICAS - Bruges Event 20e Internationale Kunst- en Antiekbeurs, “Schaarpoort” - Knock Gallery Azur - Spa Gallery Ludwig Lefevere - Wortegem-Petegem, Kortrijk 1996 Gallery Resonans - Gent Gallery ‘t Hof te Puttens - Lede, Gent Riquier - Merchtem Koi-kunst in m’Dit - Brussels Gallery Luc Pieters - Knock-Zoute Biennale ‘INTERIEUR 96’ - Kortrijk Koi Show Kortrijk, mith the support of Yoshida Fish Farm from Tokio 1997 Art Fair with Gallery L, Pieters - Frankfurt Gallery ‘t Hof Puttens - Lede Gallery Niagara - Düsseldorf, Germany Gallery P-Art - Gent Let’s find Gallery, with the Japanese Ambassy – Boechout, Antwerp 1998 “CASA EUROPA 5”, Bouwcentrum - Antwerp Gallery Niagara - Düsseldorf, Germany Gallery TE - Amsterdam, Netherlands C.C. Beringen, ‘Op de baan van Japan’ (with the Japanese Ambassy) ‘Hommage à Thomas Owen’ - Brussels Organisation ‘Flanders welcomes Japan’ Gallery ‘t Hof te Puttens - Lede Let’s Find Gallery - Boechout (Antwerp, with Japanese artists, Pioneer Symphonic Orchestra, Soprano RYOKO WAKATSUKI, Japanese Ambassy, Flemish Community, Belgium-Japan Association. In presence of his Excellency the Ambassador of Japan, Mister Hyodo) 1999 Gallery TE - Amsterdam, Netherlands Gallery NIAGARA, Düsseldorf, Germany ‘CASA EUROPEA 6’ - Antwerp Antiq fair - Hasselt Hotel Intercontinental with ‘les Copains du Ça m’Dit’ - Brussels ‘FIORE’, i.c.w. the Lion’s Club invited ‘Koi-show’, Bouwcentrum - Antwerp C.C. de Brouckere – Houtlandse Aquashow ’50 Gouden Skalaars’ - Torhout 2000 Gallery TE - Amsterdam, Netherlands Gallery ’t Hof Puttens - Lede Invited of the city of Koksijde Gallery Oocker- Heusden aan den Maas and Buddel - Netherlands Gala of the Netherland Red Cross in presence of her Majesty Princess Magriet 2001 Gallery TE - Netherlands Gallery Oocker - Netherlands Group exhibition O-Art Museum - Tokyo Japan 2002 Gallery ‘t Hof te Puttens - Lede Gallery TE - Netherlands Gallery Oocker - Netherlands Gala of the Dutch Red Cross, under presence of her Majesty Princess Magriet Group Exhibition O-Art Museum - Tokyo, Japan 2003 Gallery TE - Netherlands Gallery VAN EYCK - Netherlands Gallery Oocker - Netherlands Gala of the Dutch Red Cross, under presence of her Majesty Princess Magriet Flemish Fair of creation and design SFEER Flanders Expo - Gent 2004 Gallery TE - Netherlands Gallery VAN EYCK - Rotterdam, Netherlands Gallery Oocker - Netherlands Gallery Leonhard’s Fine Arts - Antwerp Gallery Filip Kesteloot - Brussels 2005 2006 De Beeldenstorm - Netherlands Line Art - Gent Belgium Price of the Jury ‘Jongkrea’ Italy Price of City of Bassano del Gappa First price of public del Palazzo Bonauguro (provincia Vicenza) Works by CITY OF KNOCK-ZOUTE CITY OF DE PANNE CITY OF KOKSIJDE COLLECTION BY BANK BRUSSEL LAMBERT (TODAY ING) 2 SCARFS FROM ORIGINAL WORKS BY SHOBEY SILK COMPANY.YOKOHAMA- JAPAN Works in pricate collections BELGIUM-BRAZIL-EGYPT-ENGLAND-FRANCE- GERMANY-ITALY-JAPAN-NETHERLANDS- SWITSERLAND-USA Publications IN SCHOOL BOOK ‘FRENCH LITTERATUR’ EVENT BOOKS ‘HOMMAGE A THOMAS OWEN’ ’50 BELGIAN ARTISTS’ DICTIONARYS ‘BELGIAN SIGNATURES’ ‘PIRON’ BELGIAN PAINTERS FROM 19th AND 20th CENTURY ARTISTS AND GALLERIES 1998. Gisela Vacca (°1960) heeft reeds op zeer jeugdige leeftijd de sfeer en de subjectieve schoonheid van de beeldende kunst ontdekt. Met haar vader bezocht ze musea of galerijen en haar interesse, beter nog passie, voor deze creatieve expressievorm kwam zeer snel tot ontwikkeling. Gedurende haar opleiding aan de Academie van Sint-Joost-Ten-Node werd ze om haar subtiel tekentalent geprezen. Tussen 1980 en 1986 verbleef ze in Italië en tijdens deze periode evolueerde haar maturiteit naar een gesublimeerd realisme. Terug in België, waar ze zich thuisvoelt, zocht zij haar eigen weg om haar droomwereld picturaal in beeld te brengen. Alert en assertief in een wereld waar mens en natuur centraal staan, schildert zij met gedreven penseel kleur en diepte in waterpartijen en landschappen. Ze idealiseert het spel van vissen of dieren als een droombeeld, van momentopnames met subtiele kleurschakeringen in beweging of staticiteit. Gisela Vacca kan je niet echt vatten in een bepaalde stijl of stroming. Zij zegt zelf steevast dat haar werk een ‘versmelting’ is tussen het realisme en magisch realisme. De onderwaterwereld als hoofdthema in haar huidig werk kun je dan ook het beste zo inschatten want de wereld die zij creëert is een wereld van kleur en licht en volkomen stilte. Het licht, de beweging, het leven, het mysterie zijn allemaal elementen die in haar schilderijen overheersend aanwezig zijn. Haar jongste schilderijen worden daardoor vaak toegepast in een Feng Sui interieur waarin rust, water, de koi en licht een belangrijke rol spelen. Zo veroverde Gisela Vacca niet alleen Europa maar ook Japan. De Japanners schatten deze fijnzinnige artieste zeer hoog in. Niet alleen doordat de Japanse Koikarper vaak als thema in haar schilderijen voorkomt, maar vooral omdat zij oordelen dat haar oeuvre een uitzonderlijke kwaliteit uitstraalt. Zo is Gisela voor de Japanse gemeenschap in België, maar ook voor de Japanners zelf, een kunstenares geworden die de Japanse cultuur en levenswijze uitdraagt naar de Westerse continenten en die daarom door hen gekoesterd en geëerd wordt, een verering die weinig Europese kunstenaars tot nu toe te beurt is gevallen… A l’âge de 19 ans elle part pour l’Italie où elle va en apprentissage chez les maîtres Italiens. Elle considère son œuvre comme un amalgame harmonieux du réalisme et du réalisme magique. Le monde sous-marin est son thème périodique préféré. Elle crée dans son œuvre un monde de lumière, de couleur et d’un silence agréable. Elle accompli chaque ordre avec passion et empathie, d’où elle jouit d’une reconnaissance mondiale. |
![]() ![]() ![]() ![]() |