Marcel Joosen | Mail voor nadere informatie |
Marcel Julius Joosen (1943) Beeldhouwer; beelden in gips, klei en brons Thema's en bronnen van inspiratie Het thema in het werk van Marcel Joosen is niet mis te verstaan. Dit thema is de man; het mannelijk naakt en portret in al zijn facetten. Naast het belangrijkste thema is de man ook zijn voornaamste bron van inspiratie. Aftikaanse mannen waarmee Marcel kennis maakte door zijn contacten in asielzoekerscentra en mannen in zijn vrienden- en kennissenkring hier uit Nederland, staan model en zijn het uitgangspunt voor zijn beelden. Erotiek is een ander belangrijk thema in het werk van Marcel Joosen. Seksualiteit ziet hij als de bron van alles, in de eerste plaats om te overleven. Erotiek is daarvan maar een onderdeel, want er zijn ook nog andere, meer verfijnde behoeften zoals die aan schoonheid en het verlangen naar zuiverheid en harmonie. Materiaal en techniek Marcel maakte zich in de loop der jaren de techniek van het boetseren en het werken met het materiaal klei steeds meer eigen. Waarbij het streven naar optimale beheersing van de techniek van het boetseren gezien moet worden als een gereedschap om vorm te geven en niet als doel op zich. Over de voorkeur voor het werken met klei is Marcel duidelijk. Klei is aards en het gereedschap is letterlijk voorhanden: grond en handen, dat is alles wat er nodig is. Daarnaast is de emotie directer als je met klei werkt, iets wat van het werken met bijvoorbeeld een materiaal als steen niet gezegd kan worden. Het: fragment Al houdt Marcel zich bezig met het uitbeelden van het naakte mannelijk lichaam, toch streeft hij niet het klassieke beeld na. Hij is niet op zoek naar het volledige, driedimensionale beeld. Marcel is juist op zoek naar een eigentijdse vormgeving van figuratie. Marcel Joosen laat zelden volledige mannelijke naakten zien, maar kiest voor het fragment. Als een cameraman zoomt Marcel in op zijn onderwerp en speurt het af, zoekend naar de beste shot, op zoek naar het juiste fragment kort hij af, snijdt uit en kadert hij in. Het gebruik van het fragment geeft Marcel nieuwe beeldende mogelijkheden, zoals er zijn de werking van licht en donker op het beeld, de verdeling van volumes en (lege ) ruimte. Uiteindelijk is boetseren een heel andere aangelegenheid dan schilderen: het schilderij bestaat immers bij het licht, het beeld daarentegen bestaat bij zijn schaduw. Uitersten In het werk van Marcel zit een bepaalde dualiteit besloten. Uit de kaders die hij aangeeft blijkt de afweging die hij maakt tussen tegenstellingen: tussen binnen en buiten, licht en schaduw, volume tegenover ruimte, zwart tegenover wit, voor tegenover tegen. . Steeds weer nauwkeurig wikkend en wegend verwerkt hij uitersten in zijn beelden. Marcel zoekt en hij vindt. Dit proces geeft de zaken aan die deel uitmaken van het leven, van Marcels leven. Zijn werk is uiteindelijk zijn kijk op de wereld en het leven en het vormt de zingeving van zijn bestaan. Dit proces van zoeken naar uitersten loopt natuurlijk door in zijn privé leven, wat bijvoorbeeld blijkt uit zijn bewondering voor het androgyne stemgeluid van de countertenor, of uit de reis die Marcel maakte naar Afrika, om als blanke tussen zwart te zijn. Recente ontwikkelingen Kijkend naar de meest recente ontwikkelingen in het werk van Marcel Joosen lijkt het alsof de beelden steeds meer de neiging krijgen om zich buiten het kader om te begeven. Waren eerdere torsen en lichaams:fragmenten duidelijk ingesloten en opgenomen binnen in een kader, bij het nieuwe werk doet veel meer de omgeving van het beeld mee; het kader als opening naar buiten en niet zozeer meer als begrenzing. De zo ontstane ruimtes mag de kijker zelf in vullen. Eigenlijk maakt de kijker het werk dus als het ware af. drs. Barry Heinrichs Kunsthistoricus Discipline: Driedimensionaal, voornamelijk in klei, gips en brons Opleidingen: 1969 - 1976 Academie voor industriële vormgeving Eindhoven, afdeling vrije plastische vormgeving. 1987 - 1989 Opleidingdocent beeldende vorming te Arnhem. Vanaf 1996 docent portret boetseren. Overige activiteiten: 1996 TV documentaire KRO: "Portretten Afrikaanse Vluchtelingen" 2000 TV documentaires TELEAC/NOT "Passie voor klei" 2001 2-delige TV documentaire TV8 Omroep Brabant |
![]() ![]() ![]() ![]() |