Marcel Joosen
Mail voor nadere informatie
Marcel Julius Joosen (1943)

Beeldhouwer; beelden in gips, klei en brons

Thema's en bronnen van inspiratie
Het thema in het werk van Marcel Joosen is niet mis te verstaan. Dit thema is de man; het mannelijk naakt en portret in al zijn facetten.
Naast het belangrijkste thema is de man ook zijn voornaamste bron van inspiratie. Aftikaanse mannen waarmee Marcel kennis maakte door zijn contacten in asielzoekerscentra en mannen in zijn vrienden- en kennissenkring hier uit Nederland, staan model en zijn het uitgangspunt voor zijn beelden.
Erotiek is een ander belangrijk thema in het werk van Marcel Joosen. Seksualiteit ziet hij als de bron van alles, in de eerste plaats om te overleven. Erotiek is daarvan maar een onderdeel, want er zijn ook nog andere, meer verfijnde behoeften zoals die aan schoonheid en het verlangen naar zuiverheid en harmonie.
 
Materiaal en techniek
Marcel boetseert zijn beelden. Op zoek naar zijn geheel eigen ~er om vorm te geven aan zijn beelden, maakte hij zich in de loop der jaren de techniek van het boetseren en het werken met het materiaal klei steeds meer eigen. Waarbij het streven naar optimale beheersing van de techniek van het boetseren gezien moet worden als een gereedschap om vorm te geven en niet als doel op zich. Over de voorkeur voor het werken met klei is Marcel duidelijk. Klei is aards en het gereedschap is letterlijk voorhanden: grond en handen, dat is alles wat er nodig is. Daarnaast is de emotie directer als je met klei werkt, iets wat van het werken met bijvoorbeeld een materiaal als steen niet gezegd kan worden.

Het: fragment
Al houdt Marcel José zich bezig met het uitbeelden van het naakte mannelijk lichaam, toch streeft hij niet het klassieke beeld na. Hij is niet op zoek naar het volledige, driedimensionale beeld. Marcel is juist op zoek naar een eigentijdse vormgeving van figuratie. Marcel José laat geen volledige mannelijke naakten zien, maar kiest voor het :fragment.
Als een cameraman zoomt Marcel in op zijn onderwerp en speurt het af, zoekend naar de beste shot: op zoek naar het juiste: fragment kort hij af, snijdt uit en kadert hij in.
Het gebruik van het: fragment geeft Marcel nieuwe beeldende mogelijkheden, zoals er zijn de werking van licht en donker op het beeld, de verdeling van volumes en (lege )ruimte. Uiteindelijk is boetseren een heel andere aangelegenheid dan schilderen: het schilderij bestaat immers bij het licht, het beeld daarentegen bestaat bij zijn schaduw.

Uitersten
In het werk van Marcel zit een bepaalde dualiteit besloten. Uit de kaders die hij aangeeft blijkt de afweging die hij maakt tussen tegenstellingen: tussen binnen en buiten, licht en schaduw, volume tegenover ruimte, zwart tegenover wit, voor tegenover tegen. .
Steeds weer nauwkeurig wikkend en wegend verwerkt hij uitersten in zijn beelden.
Marcel zoekt en hij vindt. Dit proces geeft de zaken aan die deel uitmaken van het leven, van Marcels leven. Zijn werk is uiteindelijk zijn kijk op de wereld en het leven en het vormt de zingeving van zijn bestaan.
Dit proces van zoeken naar uitersten loopt natuurlijk door in zijn privé leven, wat bijvoorbeeld blijkt uit zijn bewondering voor het androgyne stemgeluid van de countertenor, of uit de reis die Marcel maakte naar Afrika, om als blanke tussen zwart te zijn.

Recente ontwikkelingen
Kijkend naar de meest recente ontwikkelingen in het werk van Marcel Joosen lijkt het alsof de beelden steeds meer de neiging krijgen om zich buiten het kader om te begeven. Waren eerdere torsen en lichaams:fragmenten duidelijk ingesloten en opgenomen binnen in een kader, bij het nieuwe werk doet veel meer de omgeving van het beeld mee; het kader als opening naar buiten en niet zozeer meer als begrenzing. De zo ontstane ruimtes mag de kijker zelf in vullen. Eigenlijk maakt de kijker het werk dus als het ware af.

drs. Barry Heinrichs Kunsthistoricus


Discipline:

Driedimensionaal, voornamelijk in klei, gips en brons
 

Opleidingen:
 
1969 - 1976 Academie voor industriële vormgeving Eindhoven, afdeling vrije plastische vormgeving.
1987 - 1989 Opleidingdocent beeldende vorming te Arnhem.
Vanaf 1996 docent portret boetseren.
 

Exposities, een selectie:

Overzichtsexpositie Gemeentemuseum "het markiezenhof' in Bergen op Zoom
Katholieke Universiteit Nijmegen
Galerie LD., Helmond
Theater "Aan het Vrijthof', Maastricht
De KunstSalon, Utrecht (permanent in collectie) Beeldenpark Bronneger (permanent in collectie)
Galerie Wiek XX, Nieuweschans
De Beeldenstorm - Bosschenhoofd


Overige activiteiten:

1996 TV documentaire KRO: "Portretten Afrikaanse Vluchtelingen"
2000 TV documentaires TELEAC/NOT "Passie voor klei"
2001 2-delige TV documentaire TV8 Omroep Brabant




De Beeldenstorm galerie beeldentuin -  Marcel Joosen

De Beeldenstorm galerie beeldentuin -  Marcel Joosen

De Beeldenstorm galerie beeldentuin -  Marcel Joosen

De Beeldenstorm galerie beeldentuin -  Marcel Joosen
De Beeldenstorm galerie beeldentuin -  Marcel Joosen



 

Landgoed Maple Farm
De Beeldenstorm - Galerie Beeldentuin - Roosendaalsebaan 4
4744 SM Bosschenhoofd (Roosendaal) - Provincie Noordbrabant
Tel nr 0031 (0)165-340333 - email adres NVDBS@freeler.nl